Korealaisen
Han Kangin kirja Vegetaristi voitti taannoin käännöskirjojen Booker-palkinnon
ja nousi bestselleriksi monessa maassa. Nyt kirja on käännetty myös suomeksi,
kymmenen vuotta ilmestymisensä jälkeen. Kiihkeätempoinen kirja on esimerkki
vaikuttavasta kirjasta, jonka voi lukea ja tulkita monella tavoin. Se kertoo
nuoresta korealaisesta aviovaimosta Yeong-hyesta, joka pelottavan unen
seurauksena lopettaa paitsi lihansyönnin myös seksin ja haluaa lopulta muuttua
puuksi. Aviomies turhautuu tilanteeseen ja kääntyy appivanhempien puoleen.
Etenkin perheen Vietnamin sodassa traumatisoitunut isä raivostuu asiasta
suhteettomasti, mikä johtaa väkivaltaan ja lopulta koko perheen hajoamiseen.
Tarinalla on kolme eri kertojaa: naisen aviomies, kälyään kohtaan himoa tunteva
sisaren mies ja sisar itse. Päähenkilö Yeong-hye ei itse pääse omaa tarinaansa
kertomaan. Eräällä tavalla kirjan tarina tuo mieleen Elsa Beskowin sadun
Prinsessa Sinilei ja hänen veljensä. Tuossa sadussa taikajuomaa nauttinut
prinsessa kieltäytyy elämästä metsästävän ja lihaa syövän unelmaprinssin
puolisona ja muuttuu lopulta haapapuuksi. Sitäkin tarinaa kertoo ulkopuolinen,
prinsessan pikkuveli.
Kirjan kannen mainostekstit kertovat hurjasta ja hämmästyttävästä lukukokemuksesta. Näin varmasti on. Yhtä hyvin voisi sanoa, että ainakin tietyiltä osin lukukokemus on vastenmielinen ja raastava. Kirja sisältää väkivaltaisia kohtauksia, joissa lihasta kieltäytyvää ja sittemmin anoreksiaan sairastuvaa päähenkilöä syötetään väkisin. Ainakin minä jouduin taistelemaan itseni näiden kohtausten läpi suorastaan fyysistä kipua tuntien. Kirjan keskellä on seesteisempi luku, jossa Yeong-hyenin taiteilijalanko kertoo kälyään kohtaan tuntemastaan eroottisesta pakkomielteestä. Unenomaisessa kohtauksessa viitataan helsinkiläisillekin tuttuun japanilaiseen taiteilijaan Yayoi Kusamaan.
Kirjailija itse kertoo, että Koreassa kirjaa ei lueta tulkintana länsimaisesta sadusta eikä anoreksiasta vaan yhteiskunnnasta. Kirja on päätynyt jopa paikallisen kulttuuriministeriön mustalle listalle, koska se sisältää viittauksia maan vaiettuun lähihistoriaan. Me, jotka olemme tottuneet ajattelemaan Etelä-Koreaa demokratian etuvartiona ja pahan Pohjois-Korean uhanalaisena naapurina, unohdamme että tämäkin maa oli vielä 1980-luvulla sotilaiden hallitsema diktatuuri. Sen ajan rikoksia ei ole maassa käsitelty, vaikka yhteiskunta onkin vapautunut. Korealaiset löytävät kirjasta viittauksia kansannousuun, joka tukahdutettiin verisesti vuonna 1980. Muitakin vaiettuja vaiheita maan lähihistoriassa on : Toisen maailmansodan aikaisen japanilaismiehityksen, verisen Korean sodan ja Vietnamin sodan aiheuttamia traumoja ei ole avoimesti käsitelty. Kirjan isän tavoin diktatuurin aikaisesta Etelä-Koreasta lähetettiin Vietnamiin satojatuhansia sotilaita. Siis maasta, joka oli vasta toipumassa miljoonia uhreja vaatineesta Korean sodasta. Lukuisten henkisesti ja ruumiillisesti vammautuneiden miesten tarinaa ei ole virallisesti haluttu kuulla. Pinnan alla on tukahdutettuja tunteita ja muistoja.
Kirjan kannen mainostekstit kertovat hurjasta ja hämmästyttävästä lukukokemuksesta. Näin varmasti on. Yhtä hyvin voisi sanoa, että ainakin tietyiltä osin lukukokemus on vastenmielinen ja raastava. Kirja sisältää väkivaltaisia kohtauksia, joissa lihasta kieltäytyvää ja sittemmin anoreksiaan sairastuvaa päähenkilöä syötetään väkisin. Ainakin minä jouduin taistelemaan itseni näiden kohtausten läpi suorastaan fyysistä kipua tuntien. Kirjan keskellä on seesteisempi luku, jossa Yeong-hyenin taiteilijalanko kertoo kälyään kohtaan tuntemastaan eroottisesta pakkomielteestä. Unenomaisessa kohtauksessa viitataan helsinkiläisillekin tuttuun japanilaiseen taiteilijaan Yayoi Kusamaan.
Kirjailija itse kertoo, että Koreassa kirjaa ei lueta tulkintana länsimaisesta sadusta eikä anoreksiasta vaan yhteiskunnnasta. Kirja on päätynyt jopa paikallisen kulttuuriministeriön mustalle listalle, koska se sisältää viittauksia maan vaiettuun lähihistoriaan. Me, jotka olemme tottuneet ajattelemaan Etelä-Koreaa demokratian etuvartiona ja pahan Pohjois-Korean uhanalaisena naapurina, unohdamme että tämäkin maa oli vielä 1980-luvulla sotilaiden hallitsema diktatuuri. Sen ajan rikoksia ei ole maassa käsitelty, vaikka yhteiskunta onkin vapautunut. Korealaiset löytävät kirjasta viittauksia kansannousuun, joka tukahdutettiin verisesti vuonna 1980. Muitakin vaiettuja vaiheita maan lähihistoriassa on : Toisen maailmansodan aikaisen japanilaismiehityksen, verisen Korean sodan ja Vietnamin sodan aiheuttamia traumoja ei ole avoimesti käsitelty. Kirjan isän tavoin diktatuurin aikaisesta Etelä-Koreasta lähetettiin Vietnamiin satojatuhansia sotilaita. Siis maasta, joka oli vasta toipumassa miljoonia uhreja vaatineesta Korean sodasta. Lukuisten henkisesti ja ruumiillisesti vammautuneiden miesten tarinaa ei ole virallisesti haluttu kuulla. Pinnan alla on tukahdutettuja tunteita ja muistoja.
Minulle uskontoon ja korealaiseen mytologiaan liittyvät viittaukset eivät
auenneet. Itse kirjan pääteema kasvissyönti liittyy vahvasti Korean vanhaan
uskontoon, buddhalaisuuteen. Siitä, onko lihansyöntiin pakottamisessa kyse
uskontojen ja maailmankatsomusten välisestä kamppailusta, en osaa sanoa mitään.
Kirjan lopussa esiintyvää lintuviittaustakaan en ymmärtänyt. Korean kulttuuri
kun on minulle vierasta. Mutta onneksi on kaunokirjallisuus. Se auttaa
ymmärtämään, ainakin sen että ymmärtää vielä kovin vähän ja että kaikesta
globalisaatiosta huolimatta kulttuurierot eivät ole kadonneet.
Rankka ja monitulkintainen kirja, josta minulle avautui vain pinta. Kirjasta ovat kirjoittaneet ainakin Reader, why did I marry him, Lumiomena, Mitä luimme kerran. Kirjaluotsi ja luultavasti moni muukin.
Rankka ja monitulkintainen kirja, josta minulle avautui vain pinta. Kirjasta ovat kirjoittaneet ainakin Reader, why did I marry him, Lumiomena, Mitä luimme kerran. Kirjaluotsi ja luultavasti moni muukin.
Han, Kang
Vegetaristi
englanninkielisestä käännöksestä suomentanut Sari Karhulahti
Gummerus, 2017
Vegetaristi
englanninkielisestä käännöksestä suomentanut Sari Karhulahti
Gummerus, 2017
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti