Paavo Rintalan
romaanin Minä, Grünewald lisäsin
mieleni lukulistalle jo kirjan ilmestymisvuonna. Aikaa on kulunut 26 vuotta ja
viimeinkin sen aika tuli. Asiaa ajankohtaisti kuulemani Hannu-Pekka Björkmanin esitelmä, jossa hän kertoi kirjan päähenkilön Matthias
Grünewaldin maalaamasta alttaritaulusta. Seuraavien vuosien lukulistalle voinkin nyt lisätä Björkmanin esseekokoelman Kadonneet
askeleet, johon esitelmä perustui.
Vuosista
huolimatta Minä, Grünewald ei ole romaanina vanhentunut. Kirja kertoo
taiteilijasta, joka oli välillä niin kadonnut historian hämärään, että
tutkijatkin ovat olleet erimielisiä jopa hänen nimestään ja elinvuosistaan.
Vallitsee kuitenkin jonkinlainen yhteisymmärrys siitä, että 1500-luvun Saksassa
eli taiteilija, jolta jäänyt jäljelle parikymmentä pääosin kirkollista
maalausta. Niistä merkittävin Isenheimin luostarikirkon alttarikokonaisuus. Rintala
kirjoittaa kuvitteellisen taiteilijaelämäkerran taiteilijasta, joka eli
uskonpuhdistuksen aikaa, Euroopan historian taitekohdassa.
Kirja on
tietokirjamainen, se alkaa pitkällä johdannolla, jota ainakin minä luin hitaasti. Rintala kertoo kirjan taustoista ja tavoitteista, tekstiä katkovat
erikieliset sitaatit, kerronta kulkee välillä ensimmäisen pääsiäisen
Jerusalemissa, välillä 1940-luvun Oulussa. Kirjastotäti minussa iloitsi, kun
Rintala kertoi ensimmäisistä tutustumisistaan Matthias Grünewaldiin ja muihin
1500-luvun taiteilijoihin. Nuori mies vietti vapaa-aikaansa Oulun
kaupunginkirjaston käsikirjastossa katsellen vanhoja taidekirjoja. Siitä lähti
innostus, joka jatkui koko elämän. Kun varsinainen juoni alkaa ja itse
taiteilija alkaa kertoa tarinaansa, lukija uppoaa kiehtovan aikakauden
ilmiöihin.
Kirja kertoo
taiteilijasta, joka piti itseään käsityöläisenä. Ei vielä ollut taiteilijamyyttien ja boheemitaiteilijoiden aika. Hänen päätyönsä oli ristiinnaulitun kuva, jota
oma aikakausi ei ymmärtänyt. Se ei ollut seesteinen ja harras vaan näytti märkiviä haavoja ja ristillä riippumisen venyttämiä jäseniä. ”Noinko sairaaksi ja kurjaksi ihmiskunnan on
tultava, Sisilian ylimys sanoi - Pitääkö meidän nähdä hänen tuollaisena.”Alttaritaulu
oli tarkoitettu Pyhän Antoniuksen luostarisairaalan kirkkoon. Se oli niitä varten, jotka sairastivat Pyhän Antoniuksen tulta, ergotismia.
Tuskallinen tauti aiheutti kouristuksia
ja kuolioita. Tauti tappoi ja vammautti vuosisatojen ajan, kunnes sen
aiheuttajaksi osoitettiin torajyväaltistus. Taudin oireet näkyvät myös
ristiinnaulitun ruumiissa.
Päähenkilö ja hänen
asiakkaansa edustavat katolista kirkkoa ja vallitsevaa järjestystä,
mutta kirjassa seurataan uskonnollisen tilanteen rajuja muutoksia, enteillään koko Euroopan muovautumista uudelleen. Uskonpuhdistus nousee eikä kirja ei piirrä ihanteellista kuvaa tohtoriksi tai paksuksi
hanheksikin kutsutusta Lutherista. Päähenkilö pääsee taiteilijana todistamaan keisarin valintaan liittyvää valitsijakokousta ja kuulemaan Lutheria Wormsin valtiopäivillä, mutta häntä ei kiinnosta keisarin persoona ja uskonpuhdistuskin vain siksi, että pelkää sen vähentävän neitsyt Mariaa esittävien maalausten tarvetta. Voimakkaammin kirja ottaa kantaa nousevaan antisemitismiin ja juutalaisten aseman huononemiseen. Ghettoja poltetaan, yhteisön
torjunta tuhoaa päähenkilön juutalaistaustaisen vaimon. "Anna [vaimo] ja minä saimme huomata ilmaston muuttuneen.” Koskettava ennusmerkki on täydellinen auringonpimennys, jonka Grünewald koki
vuonna 1502 puolalaisessa kylässä. Vuosisatoja myöhemmin kylä sai saksalaisen nimen Auschwitz. Auringonpimennyksen
mustuudesta tulee ristiinnaulitsemiskuvan taustaväri. Auschwitzin taivaasta
tulee kuva maailmasta, jossa Jumala on kuollut.
Paavo Rintala
Minä, Grünewald
Otava, 1990
Minä, Grünewald
Otava, 1990
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti