Asko Sahlbergin Amandan maailmat on
ensimmäisiä suomalaisia romaaneja, joissa näkyy parin vuoden takaisen
pakolaistilanteen vaikutukset. Tyypillistä kyllä, suomeksi kirjoittava Sahlberg
on asunut jo vuosia Ruotsissa ja tottunut elämään monikulttuurisessa
yhteiskunnassa, jossa on totuttu ottamaan vastaan isojakin pakolaisryhmiä. Tämä
kirja kuitenkin sijoittuu suomalaiselle syrjäseudulle, jonka elämän kaukaa
tulleet pakolaiset mullistavat. Kulttuurien kohtaaminen ei ole kaunista eikä helppoa.
Vihapuheet leviävät, pakolaisnuoret viskovat kiviä poliisien niskaan,
pakolaisten asuttamia parakkeja sytytetään tuleen, naiset pettävät avuttomia miehiä, pakolaiset hakkaavat toisiaan. Maailma on rujo, kirja sisältää
alkuluvusta lähtien myös epämiellyttäviä kohtauksia. Kirjan ihmiset ovat
rikkinäisiä, vajavaisia, rumiksi kuvattuja.
Kannen valokuva Shutter Stock |
Kirjan päähenkilönä ja
havainnoijana on yli 80-vuotias Amanda, joka iästään ja synnynnäisestä
yksinkertaisuudestaan huolimatta pärjää yksin omassa mökissään ilman sähköä ja
puhelinta. Ainoina seuralaisinaan hänellä ovat hiiret, katolisista
pyhimyksistä kertova kirja sekä naapurin mies Jansson. Amanda on itsekin
pyhimysmäinen hahmo, jolle maailman asiat näyttäytyvät ihmeinä. Edes nuorena
koettu raiskaus ei ollut katkeroittanut häntä. Amandan kautta lukijakin pääsee
ihmettelemään levotonta maailmanmenoa. Kuten ihmisiä, jotka viihtyvät omassa
elämässään niin huonosti, että heidän täytyy matkustella. Janssonin kanssa Amandalla on eräänlainen seksi(vaihto)kaupan kaltainen suhde: Amanda näyttää rintansa ja saa
vastineeksi ”milloin voita, milloin kahvia”. Tärkeintä on kuitenkin luottamus
siihen, että naapuriin voi tarvittaessa turvata. Tämä kahden vanhan ihmisen välinen
suhde on sen suorasukaisesta seksistä huolimatta osoitus arvokkaiden ihmissuhteiden
moninaisuudesta. Jansson on liikuttava ja yksinäinen hahmo, jonka potkut ja
vaimon kuolema jättivät aikoinaan yhteisön ulkopuolelle. Mies on myös säälittävän
helppo kohde nuorille huijarinaisille. Jansson on Amandan linkki ulkomaailmaan,
hän avartaa Amandan maailmaa kertomalla tälle televisiosta ja aviisiksi
kutsumastaan lehdestä saamiaan tietoja, omilla epäluuloillaan ja käsityksillään
väritettynä. Janssonin
muukalaisvihamieliset kommentit olivat Amandan ensimmäinen havainto pakolaisten
saapumisesta paikkakunnalle.
Amandan maailma mullistuu, kun
Poika, nuori turvapaikanhakija, varastaa Amandan rahat pankkiautomaatilla. He
kohtaavat uudelleen ja vähitellen poika asettuu Amandan kotiin asumaan ja jonkinlainen
yhteys löytyy. Pojan vuoksi Amanda on
valmis myös väliaikaisesti jättämään kotinsa ja lähtemään matkalle pelottavaan
maailmaan. Yhteiselo ei ole auvoista, kielitaidottomat eri kulttuuripiireistä
kotoisin olevat ihmiset eivät ymmärrä toisiaan eikä poika pääse vainoojistaan.
Talossa haisee pelko, eikä Amanda pysty loputtomiin suojelemaan Poikaa, jonka
persoona jää sekä lukijalle että Amandalle tuntemattomaksi.
Kirjan irrallisin hahmo on yllättäen Amandan pihaan ilmestyvä Valdemar. Tämä pakenee vanhainkodin turhauttavaa elämää ja löytää itselleen turvapaikan ensin Amandan sitten Janssonin luota. Valdemarin persoona on puheenvuoro vanhusten oikeuksien ja mielekkään elämän puolesta. Samalla hänen hahmonsa myös pehmentää kirjan kovaa maailmaa.
Kirjan irrallisin hahmo on yllättäen Amandan pihaan ilmestyvä Valdemar. Tämä pakenee vanhainkodin turhauttavaa elämää ja löytää itselleen turvapaikan ensin Amandan sitten Janssonin luota. Valdemarin persoona on puheenvuoro vanhusten oikeuksien ja mielekkään elämän puolesta. Samalla hänen hahmonsa myös pehmentää kirjan kovaa maailmaa.
Sahlbergin kieli on tunnistettavaa, siinä on rytmiä ja tarkkuutta. Tässä kirjassa hän ei kirjoita leveää waltarimaista proosaa, kuten esimerkiksi Pilatus-romaanissa. Tämän pienen (137 s.) kirjan teksti on tiivistä ja väkevää. Hän kuvaa rujoa maailmaa tarkasti ja tekee teräviä havaintoja. Yksi hienoimmista oli Amandan ajatus ihmisistä, jotka ”luulivat katkeruuttaan ja tyytymättömyyttään mielipiteiksi”. Tämän virhekäsityksen jäljet näkyvät myös nykyisessä verkkokeskustelussa. Kirja on vahvaa yhteiskunnallista puhetta, se puolustaa heikkojen ja unohdettujen oikeutta oman näköiseen ja turvalliseen elämään. Se ei kaunistele, se puhuu murheesta ja kuolemasta. Mutta kirjan synkkyys ei ole lohduttomuutta. Kohtaaminen on mahdollista.
Sahlberg, Asko
Amandan maailmat
Like, 2017
Amandan maailmat
Like, 2017
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti