Joskus on hyvä
ylittää myös omia rajojaan ja tutustua kirjoihin ja ilmiöihin, joissa asioita
tarkastellaan itselle vieraasta näkökulmasta. Mili Kaikkosen kirja Vaiheessa – elämä henkisenä harjoituksena oli
minulle tällainen uusi näkökulma. Kirjailija työskentelee intuitiivisena
näkijänä, henkisen kasvun ohjaajana ja Radio Helsingin radiojuontajana.
Nuoresta (40) iästään hän on viettänyt varsin suuren osan ulkomailla,
Malesiassa ja Lontoossa. Hänellä on takanaan hieno kansainvälisen järjestöura
sekä Britanniassa hankittu näkijän ja ohjaajan koulutus. Henkilökohtainen
herkkyys ohjasi hänet kohti näkijän työtä. Kirjassaan hän kuvaa työtään ja
kehitystä, joka hänet johti nykyiseen elämäänsä. Työkeskeinen täydellisyyden tavoittelija on
ehtinyt uupua useampaankin kertaan ja yrittää nyt tyytyä elämään keskeneräisenä
ja myöntämään, että näkijäkin tarvitsee lepoa ja auttaja rajat. Kirja on
katsaus tekijänsä tämänhetkiseen elämänfilosofiaan ja kuvaus tiestä, jota kulkien
tuo näkemys on löytynyt. Kirja on kirjoitettu sujuvasti, sen kieli on hyvää.
Kirja puhuu aidon elämän puolesta. Erilaisten roolien ja muiden ihmisten
odotusten mukaan eläminen on raskasta. Odotusten ja vaatimusten ristitulessa
ihminen ei välttämättä tunnista edes omia tunteitaan. Pyrkimys positiivisuuteen
ja onnellisuuteen jättää usein elämän pimeät puolet näkymättömiin eikä ihminen
itsekään synkkää puoltaan, varjoaan. Kun
ihminen ei tunnista olennaista osaa itsessään, hän voi huonosti ja sairastuu.
Kirjan pohdinnoissa oli itse koetun tuntua, aitoutta. Ne aukesivat minullekin,
vaikka maailma, josta ne nousevat ei ole minun maailmani. Voin vain ihaillen
katsoa kansainvälisten, terveystietoisten ja kurinalaisten nuorten maailmaan,
joka työn lisäksi täyttyy erilaisista ideologioista ja elämäntapakokeiluista.
Vielä vieraampi minulle on kirjan tapa puhua tutuista asioista kuten rukouksesta,
johdatuksesta, kuolemasta ja ihmisen osasta ilman kristillistä viitekehystä. Kertomus
sielunpimennyksestä ja sitä seuranneesta luottamuksen ja rakkauden tunteesta
olisi voinut olla uskoontulokertomus ilman Jumala-sanaa. Puhe rukouksesta ilman
mainintaa rukouksen kohteesta, tuntuu vajaalta. Kaikesta huolimatta kirjailija
kertoo arvostavansa keinotekoista new age –filosofiaa enemmän perinteitä,
joissa pahaa ei salata ja joissa kuolemaa,
rumuutta ja tuhoa kunnioitetaan rituaalien ja merkkipäivien avulla. Näitä
perinteitä olemme yleensä tottuneet kutsumaan uskonnoiksi, mutta tätä sanaa ei kirjassa
mainita.
Mielenkiintoisimpia havaintoja kirjassa oli auttajan roolin pohdinta. Jo kirjan alussa Kaikkonen siteeraa opettajaansa, joka toteaa, että kukaan ei voi opastaa toista pidemmälle kuin on itse päässyt. Itse jäin pitkään pohtimaan, mitä opastus on ja mitä tiettyyn pisteeseen pääseminen tarkoittaa. Joka tapauksessa lause on rehellisyyden ja aitouden vaatimus. Vielä mielenkiintoisempi on Kaikkosen havainto omasta auttajan roolistaa. Jossain vaiheessa hän tajusi turhaan yrittävänsä olla täydellinen auttaja, kaikkitietävä oraakkeli. Mutta ei kenenkään, ei edes auttajan, ole tarpeen tietää kaikkea ja pystyä kaikkeen. Kaikkitietävyyden sijasta tulisi pyrkiä olemaan todistaja elämälle, osa jaettua ihmisyyden kokemusta. Tässä olisi tavoitetta meille kaikille.
Mielenkiintoisimpia havaintoja kirjassa oli auttajan roolin pohdinta. Jo kirjan alussa Kaikkonen siteeraa opettajaansa, joka toteaa, että kukaan ei voi opastaa toista pidemmälle kuin on itse päässyt. Itse jäin pitkään pohtimaan, mitä opastus on ja mitä tiettyyn pisteeseen pääseminen tarkoittaa. Joka tapauksessa lause on rehellisyyden ja aitouden vaatimus. Vielä mielenkiintoisempi on Kaikkosen havainto omasta auttajan roolistaa. Jossain vaiheessa hän tajusi turhaan yrittävänsä olla täydellinen auttaja, kaikkitietävä oraakkeli. Mutta ei kenenkään, ei edes auttajan, ole tarpeen tietää kaikkea ja pystyä kaikkeen. Kaikkitietävyyden sijasta tulisi pyrkiä olemaan todistaja elämälle, osa jaettua ihmisyyden kokemusta. Tässä olisi tavoitetta meille kaikille.
Kaikesta huolimatta, minulle ei kirjaa lukiessani selvinnyt, mitä intuitiivinen näkijä täsmällisesti ottaen tarkoittaa. Sana ei tarkoita ennustajaa eikä selvännäkijää. Eikä kyse ole myöskään terapeutista. Kaikkonen vertaa näkijän roolia peiliin, jonka avulla asiakas näkee itsensä. Vertaus ei tee eroa muihin ammattilaisiin. Lukuisat kiitolliset asiakkaat lienevät kuitenkin todiste siitä, että ammattinimike on sekä ymmärretty että tarvittu.
Mili Kaikkonen
Vaiheessa – elämä henkisenä harjoituksena
Basam Books, 2015
Mili Kaikkonen
Vaiheessa – elämä henkisenä harjoituksena
Basam Books, 2015
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti