Finlandia-voittaja Tapio Tamminen on perehtynyt pahuuteen ja natsismiin. Kirjoitettuaan
ruotsalaisen kansankodin pimeistä puolista, terrorismista ja pahuuden viehätyksestä hän kertoo nyt natsijohtaja Heinrich Himmlerin hierojasta Felix Kerstenistä. Himmler ja hänen suomalainen buddhansa kertoo monikasvoisesta hahmosta, jonka persoonasta kirjailijankin on vaikea saada otetta. Kerstenin tarina on yksi natsismin liepeille syntyneistä ”faustilaisista” kertomuksista. Schindlerin listan ja Klaus Mannin Mefiston tavoin tarinassa on on kyse yhteistyöstä pahuuden kanssa, käsittämättömästä historian vaiheesta selviytymisestä sekä hyvän ja pahan
rajapinnasta.
Kersten syntyi Tartossa baltiansaksalaiseen perheeseen. Saksalaisuudestaan
huolimatta perhe ei ollut rikas. Nuori mies osallistui ensimmäiseen
maailmansotaan ja saapui Suomeen saksalaisten sotilaiden mukana. Suomessa hän osallistui
menestyksekkäästi kansalaissotaan, minkä johdosta hänet palkittiin Suomen
kansalaisuudella. Sotilasuran sijasta hän löysi
lahjakkuutensa hierojana, lähti opiskelemaan alaa Berliiniin ja menestyi. Alusta
asti hän onnistui hankkimaan kuuluisia ja rikkaita asiakkaita. Heistä tunnetuin oli
ankarista mahakivuista kärsivä SS-johtaja Heinrich Himmler, joka oli
käytännössä hieronnasta täysin riippuvainen. Sodan aikana Kersten ilmeisesti
pystyi vaikuttamaan Himmleriin ja toimimaan välittäjänä monissa neuvotteluissa,
joiden tavoitteena oli juutalaisten pelastaminen. Mahdollisesti hänen ansiostaan
Himmler luopui ajatuksesta räjäyttää keskitysleirit asukkaineen, Kerstenillä
oli keskeinen rooli myös Valkoiset bussit -operaatiossa, joka pelasti tuhansia keskitysleirien
asukkaita Ruotsiin. Kiistanalaisempi on Kerstenin oma väite, jonka
mukaan hän pystyi estämään suunnitellun Alankomaiden asukkaiden pakkosiirron
itään. Sankarihahmoksi Kersten on ongelmallinen. Jopa hänen läheisensä ja häntä
arvostavat henkilöt myöntävät, että tällä oli joustava suhde totuuteen,
hän kehitti tarinoita ja ilmeisesti jopa väärensi todisteita. Toisaalta lukemattomat muutkin natsiaikaa eläneet ovat jälkeenpäin
selittäneet toimintaansa parhain päin. Miestä ja aikaa on mahdotonta erottaa
toisistaan. Varsin kiistatonta lienee kuitenkin se, että Kerstenin on täytynyt
olla poikkeuksellisen karismaattinen persoona, mikä auttoi häntä kohoamaan
arvostetuksi parantajaksi ja neuvonantajaksi.
Mielenkiintoinen ulottuvuus kirjassa oli kuvaus esoteerisista ja itämaisiin
uskontoihin liittyvistä aatteista, jotka olivat suosittuja 20-luvun Saksassa. Itämaisiin uskontoihinhan kirjan monitulkintainen nimikin viittaa. Kirjoittaja on perehtynyt myös tähän aihepiiriin. Arjalaisuuteen
liittyvät hämärät filosofiat olivat natsi-ideologiassa keskeisiä. Monille natseille myös eläinsuojelu ja luontoarvot olivat tärkeitä. Esimerkiksi antroposofiasta nouseva biodynaaminen viljely on suosittua. Natsi-Saksahan oli ensimmäinen maa, joka kielsi esimerkiksi eläinkokeet. Maassa noudatettavat ihmiskokeet tosin asettivat edistysaskeleen vähän outoon valoon. Tähän salatieteiden
ja luonnonlääkinnän aaltoon liittyi myös Kerstenin toiminta vaihtoehtolääketieteen edustajana. Luonnonlääketieteen
vastapainona oli huumekulttuuri, jota Norman Ohlerin kirja Hitlerin tabut käsitteli. Kirjojen mukaan Hitleriä ja Himmleriä yhdistivät mahakivut, joiden vuoksi he
olivat ajoittain täysin toimintakyvyttömiä ja hoitajiensa arvoilla. Kipujen
syytä ei tiedetä, mutta epäilemättä jatkuvalla stressillä oli osuutta asiaan.
Silti en voi olla miettimättä, oliko kyse ollut tuolloin vielä tuntemattomasta keliakiasta. Olisiko historia toisenlainen, jos sairaus olisi tunnettu jo 30-luvulla?
Kirjan mukaan Ruotsin lisäksi myös liittoutuneet olivat hyvin perillä holokaustin todellisuudesta. Kansanmurha oli heidän silmissään vain sodan harmillinen sivujuonne.
Kirja rinnastaa lopussa juutalaisvainot ja nykyisen pakolaiskysymyksen. Yksittäisten, ulkopuoliseksi koettujen heikossa asemassa olevien pelastaminen ei ole tänäänkään politiikan keskiössä.
Tamminen, Tapio
Himmler ja hänen suomalainen buddhansa
Atena, 2018
Himmler ja hänen suomalainen buddhansa
Atena, 2018
Kiitos tästä arviosta! Minulta on mennyt aivan ohi tämän teoksen ilmestyminen.
VastaaPoistaMonissa lukemissani historiateoksissa yritys on hyvä, mutta punainen lanka jää paikoin ohueksi tai katkeaa kokonaan. Toivotaan, että ajattelen tämän teoksen kohdalla toisin "varoituksista" huolimatta :)