Pauliina
Rauhalan toinen romaani Synninkantajat jatkaa Taivaslaulun teemaa. Tämäkin on yleismaailmalliseksi laajenevä romaani, jonka maailmana on lestadiolaisten tiukka yhteisö Pohjois-Pohjanmaalla. Aiheena ovat 70-luvun hoitokokoukset, joista liikkeen nuoret jo haluavat
keskustella. Noissa pitkissä yöhön jatkuvissa kokouksissa liikkeen jäsenet
pakotettiin tekemään parannusta saarnamiesten nimeämistä synneistä. Synteinä
pidettiin vaikka E-liikkeessä asiointia, uskottomien tervehtimistä Jumalan terve -tervehdyksellä tai kirkkokuorossa laulamista. Yhteiskunnan
muuttuessa uskonnollinen yhteisö halusi sulkea jäsenensä muuttumattomuuden valtakuntaan. Hoitokokouksista on vaiettu liikkeen piirissä vuosikymmenet ja
monelle ajan eläneelle ne ovat ilmeisesti edelleenkin kipeä asia. Tuo aika
merkitsi ”sen unohtamista, ettei totuutta voi omistaa”. Hoitokokouksia tarkastellaan niin niitä johtavan
maallikkosaarnamiehen kuin hempeydestä ja kirkkokuorossa laulamisesta syytetyn
sukulaisnaisenkin näkökulmasta. Näiden kahden väliin jää muita herkempi
10-vuotias poika, joka aivan oikein ymmärtää, että lapset eivät saisi jäädä
aikuisten riitojen väliin. Hoitokokouksia lietsoivat ympäri maata matkustavat
saarnamiehet, mutta suuri osa yhteisöistä suostui ja alistui, jopa nöyrästi
osallistui. Vuosia myöhemmin tästä tavallisten ihmisten alistumisesta on
vaikeinta puhua. Helpompi on ollut tuomita johtavien saarnamiesten toiminta.
Kannen suunnittelu Jenny Noponen |
Pauliina
Rauhalan kieli on kaunista. Sen kielikuvat nousevat usein lestadiolaisesta perinteestä ja kansanuskosta. Näkökulmatekniikka lukuisine kertojineen toimii
hyvin. Kirja luo vaikutelman lempeästä oikeudenkäynnistä, jossa puheenvuoro
annetaan kaikille ja tuomion sijasta yritetään lisätä ymmärrystä. Lukija ymmärtää oppii ymmärtämään myös uskonnollista kiihkoilijaa ja tuomionjakajaa. Kirjaan on
rakennettu myös nykyajantaso. Nuori
tutkija selvittää oman sukunsa ja uskonnollisten ilmiöiden taustaa. Toteaa,
että ”aiempien sukupolvien varjo lankeaa minunkin päälleni”. Viisaus lähtee
siitä oivalluksesta, että en pysty sen parempaan kuin aikaisemmatkaan
sukupolvet. Toinen aikataso tuo tietysti kirjaan perspektiiviä ja sitoo tarinan
Taivaslaulu-kirjaan, mutta se myös sekoittaa. Ei olisi ollut välttämätöntä
sijoittaa 70-luvun tapahtumien väliin kuvauksia Kemin katupartioista tai Amerikan
amisseista. Tarina olisi itsessäänkin riittänyt. Nykyaikaan sijoitetut ”matkakertomukset” korostavat kuitenkin tekstin intertekstuaalisuutta. Etenkin Pikku prinssin tarina on
kirjassa keskeinen.
Kirjassa
korostuu naisten luja yhteys. Yksi kauneimmista kirjan kohtauksista oli kuvaus
suvun naisten yhteisestä leivontapäivästä, kun ”tuoreessa leivässä tuoksui koko
elämä”. Tosin minun kaltaistani viisikymppistä
vähän häiritsi se, että pikkutyttönä evakkomatkan tehnyt mummo oli jo
70-luvulla valmis vetäytymään vanhuuden lepoon ja kuolemaan. Muuten aikaa ja paikkaa on rakennettu
kauniisti. 70-luku esitellään peruskoulun, vennamolaisuuden ja Hubba Bukka -purkan
aikana. Seutu määrittyy Pohjanmaaksi paitsi tasaisen jokimaisemansa ja henkisen
ilmapiirinsä, myös ruokaperinteensä kautta. Kirjassa puhutaan rieskasta ja
uunijuustosta, molemmat herkkuja, joita Helsingistä ei saa tänäkään päivänä.
Kauniin haikea on myös kuva lestadiolaisuudesta. Uskovat ovat toisaalta ahkeria puuhastelijoita, toisaalta kaipaavia taivasmatkalaisia. Kaipuuta ja iloa ilmentää jatkuva puhe linnuista, liikkeen rakkaimmassa virressäkin puhutaan salaperäisistä toukomettisistä. Yhteisö on luja ja rakas. Sen ulkopuolelle joutuminen murskaa yksilön. Anteeksisaaminen ja -antaminen ovat elämän edellytyksiä. Tämä todellisuus ei ole kaikki. Virheineenkin uskonnollinen yhteisö kurkottaa kohti toista todellisuutta.
Tätä kirjaa en suosittele niille, jotka eivät halua lukea lapsen suruista. Mielelläni kuulisin, mitä kirjasta ajattelevat ne, joille herätysliikkeiden todellisuus on täysin tuntematon sekä ne, jotka ovat kasvaneet lestadiolaisessa yhteisössä.
Kauniin haikea on myös kuva lestadiolaisuudesta. Uskovat ovat toisaalta ahkeria puuhastelijoita, toisaalta kaipaavia taivasmatkalaisia. Kaipuuta ja iloa ilmentää jatkuva puhe linnuista, liikkeen rakkaimmassa virressäkin puhutaan salaperäisistä toukomettisistä. Yhteisö on luja ja rakas. Sen ulkopuolelle joutuminen murskaa yksilön. Anteeksisaaminen ja -antaminen ovat elämän edellytyksiä. Tämä todellisuus ei ole kaikki. Virheineenkin uskonnollinen yhteisö kurkottaa kohti toista todellisuutta.
Tätä kirjaa en suosittele niille, jotka eivät halua lukea lapsen suruista. Mielelläni kuulisin, mitä kirjasta ajattelevat ne, joille herätysliikkeiden todellisuus on täysin tuntematon sekä ne, jotka ovat kasvaneet lestadiolaisessa yhteisössä.
Synninkantajat
Gummerus, 2018
Hieno kuvaus tästä kirjasta. Järkyttävää on ollut tuo hoitokokousten aika, vaikka itselleni lestadiolaisuus on jäänyt vieraaksi. Täällä, missä nykyään asun, heitä kyllä on paljon, ja siksi(kin) Rauhalan kirjat ovat kiinnostaneet. Olisikin mielenkiintoista tietää, mitä lestadiolaiset itse ajattelevat Rauhalan kirjoista.
VastaaPoista