Joka viides meistä on kiinalainen, oli
80-luvulla tavallinen hokema. Kun maailman väkiluku ylitti 5 miljardin rajan,
kiinalaisten määrä ylitti miljardin. Kiinalaisella väestöpolitiikalla on siis
globaaleja seurauksia. Mari
Mannisen kirja Yhden lapsen kansa kertoo 35 vuotta kestäneestä
väestöpoliittisesta nyt virallisesti päättyneestä kokeilusta, jossa
kiinalaisia pakotettiin rajoittamaan lapsiluku yhteen. Kirja voitti syksyllä
tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon.
Mari
Manninen on toimittaja, joka on asunut Kiinassa useita vuosia. Kiinnostus yhden
lapsen -politiikkaa kohtaa syntyi, kun hän heti Kiinaan muutettuaan kirjoitti
artikkelin suomalaisperheestä, joka matkusti Kiinaan noutamaan sieltä perheen
uutta tytärtä. Hän palasi yhä uudelleen ja uudelleen miettimään hylättyjen
tyttövauvojen ja suoraviivaisen väestöpolitiikan seurauksia.
Kirjaansa
varten Manninen haastatteli tavallisia kiinalaisia, joiden elämään yhden lapsen politiikka on vaikuttanut. Puheenvuoron saavat toisaalta vanhemmat, jotka
viranomaisia ja sääntöjä uhmaten hankkivat seitsemän lasta, toisaalta
pakkoabortteihin suostuneet tai lapsensa hylänneet. Sääntöjä rikkoneita oli
rangaistu irtisanomisilla, sakoilla ja jättämällä ”ylimääräiset lapset” vaille
kansalaisoikeuksia, siis paperittomiksi. Kertomukset hylätyistä lapsista ja
lapsen kaipuusta koskettavat. Yksi haastatelluista oli kylätasolla toimivan
perheviraston alimman portaan edustaja, eräänlainen väestöpolitiikan
kyläkyttääjä. Hänellä oli ollut käytännössä valta päättää, kenellä kylässä oli
oikeus synnyttää ja pitää lapsi. Hän uskoi työhönsä, vaikka tiesikin olevansa
kylän vihatuin nainen. Kyse ei ollut vain siitä, että hän toteutti annettua
tehtävää. Hän uskoi työnsä tärkeään merkitykseen. Eikä hän ole suinkaan
haastatelluista ainoa, joka näkee tiukassa väestöpolitiikassa enemmän hyviä kuin huonoja puolia. Monet kiinalaiset ovat sitä mieltä, että syntyvyyden rajoittaminen on hyvä asia, vaikka vastustaisivatkin noudatetun väestöpolitiikan keinoja.
Yhden lapsen politiikalla on Kiinassa ollut monenlaisia
seurauksia. Tavoite, eli, väestönkasvun hillitseminen on epäilemättä
toteutunut. Samalla käsitys perheestä on muuttunut. Osa nuorisosta ei kunnolla
edes ymmärrä sisaruuden käsitettä, koska tuttavapiirissä ei ole monilapsisia
perheitä. Kiinalaiset vanhemmat pyrkivät panostamaan ainokaisiinsa kaikkensa.
Lapsia hemmotellaan, heidän puolestaan tehdään uhrauksia, mutta heitä myös
kasvatetaan alusta asti kilpailemaan ja menestymään. Perheensä ainokainen ei opi
jakamaan asioita toisten kanssa, toisaalta hän joutuu myös yksin kantamaan
menestymisen paineet lasten
Meillä
on puhuttu paljon kiinalaisten suhtautumisesta tyttölapsiin. Tunnettuahan on,
että pojat ovat arvostetumpia ja jos perheellä on mahdollisuus vain yhteen
lapseen, he yleensä toivovat poikaa. Tämä on johtanut tyttölasten hylkäämisiin
ja valikoiviin abortteihin. Poikien osuus syntyneistä lapsista on siksi ollut
luonnottoman suuri, minkä seurauksena etenkin maaseudulla nuorten miesten on
vaikeata löytää vaimoa itselleen. Mannisen mukaan meidän näkemyksemme
tilanteesta on yksinkertaistettu. Tytöt, jotka ovat kuitenkin saaneet
syntyä, ovat usein saaneet mahdollisuuden opiskella ja toteuttaa itseään. Samaa
mahdollisuutta heillä ei välttämättä olisi ollut, jos heillä olisi ollut veli.
Yhteiskunnan kaupungistuessa perinteiset roolit ovat muuttuneet. Tytöt voivat
opiskella, käydä töissä ja tukea perhettään taloudellisesti yhtä hyvin
kuin pojatkin. Naiset, joilla on vain yksi lapsi, voivat suuren perheen äitejä
paremmin luoda uraa ja huolehtia muusta suvusta. Toisin kuin lännessä
kuvitellaan, monet kiinalaiset haluaisivatkin adoptoida tyttölapsia, tähän asti
maan sisäiset adoptiot ovat vain olleet byrokratian takia äärimmäisen vaikeita.
Lainsäädäntöä on nyt muutettu, nyt puolestaan kiinalaisten lasten ulkomaisia
adoptioita on hankaloitettu. Käytännössä ulkomaille adoptoidaan vain
erityislapsia. Kirja on myös todiste siitä, että yhden lapsen politiikka ei
käytännössä ole toteutunut kaikkialla. Toisaalta kaupungistuminen ja elintason
nousu olisivat joka tapauksessa pienentäneet syntyvyyttä.
Minä
jäin kirjassa kaipaamaan tietoa siitä, kuinka Kiinassa on perinteisesti
suhtauduttu abortteihin. Kristillisessä maailmassa abortteihin on aina
liittynyt syyllisyysulottuvuuus, mikä edelleenkin vaikuttaa asiasta käytävään
keskusteluun. Esimerkiksi buddhalaisuudessa näin ei ole ja siksi esimerkiksi
Japanissa suhtautuminen abortteihin on ollut vapaata. Kirjassa toki kerrotaan,
että länsimainen toimittaja saattaa hämmentyä kiinalaisnaisten tavasta kertoa
aborteista tavallisen juttelun keskellä. Jäin miettimään, onko avoimuus
yksinomaan seurausta harjoitetusta politiikasta vai onko buddhalaistyyppinen
moraalisista kysymyksistä vapaa suhteutuminen abortteihin vallinnut Kiinassa
aina.
Kirjassa rinnastettiin Kiinan pakkoabortit ja -sterilisaatiot länsimaisen aborttikieltopolitiikan kanssa. Kummassakin tapauksessa kyse on naisen oikeudesta päättää omasta ruumiistaan ja omasta hedelmällisyydestään. Yhteisöjen pyrkimys kontrolloida naista ilmenee eri yhteisöissä eri tavoin. Mannisen pieni kirja nosti esiin sekä kulttuurieroja että kulttuureja yhdistäviä asioita.
Kirjassa rinnastettiin Kiinan pakkoabortit ja -sterilisaatiot länsimaisen aborttikieltopolitiikan kanssa. Kummassakin tapauksessa kyse on naisen oikeudesta päättää omasta ruumiistaan ja omasta hedelmällisyydestään. Yhteisöjen pyrkimys kontrolloida naista ilmenee eri yhteisöissä eri tavoin. Mannisen pieni kirja nosti esiin sekä kulttuurieroja että kulttuureja yhdistäviä asioita.
Mari
Manninen
Yhden lapsen kansa : Kiinan salavauvat, pikkukeisarit ja hylätyt tyttäret
Atena, 2016
Yhden lapsen kansa : Kiinan salavauvat, pikkukeisarit ja hylätyt tyttäret
Atena, 2016
Hyvää pohdintaa. Luin tämän muutama päivä sitten ja tuntui että sain moneen kysymykseen vastauksen.
VastaaPoista